Gizartea -
Araudi berria
IATren aldaketak: gogortu egin da ibilgailuen azterketa
Ibilgailuen Azterketa Teknikoa iraungita eramateagatik jarritako isunak 200 eta 500 euro artekoak dira.
Naiara Ballesteros | EITB MEDIA
Gaur sartu da indarrean Ibilgailuen Azterketa Teknikoaren (IAT) araudi berria, eta horrekin gogortu egin da ibilgailuaren akats batzuen larritasuna. Akats horiek larritzat jotzen dira, arinak izan beharrean.
Hala, IATren Prozeduraren Eskuliburuaren berrikuspen berriarekin, ibilgailuen berrikuspena teknologia berrietara egokitu nahi da, eta modu argiagoan eta zehatzagoan azaltzen dira operadoreentzako berrikuspen-prozesu batzuk.
Akats larriak
Legeria berriarekin iristen den aldaketa nagusietako bat ABSren funtzionamenduan gertatzen den hutsegitea zorrotzago zigortuko da. Ibilgailuak ABS sistema eramatea derrigorrezkoa ez bada ere, eramaten badu ondo funtzionatu behar du. Hemendik aurrera, ibilgailuaren balaztak ez blokeatzeko sistemak akatsen bat badu, akats arina izatetik akats larria izatera igaroko da.
Halaber, larria izango da atzerako ispilu bat gaizki lotuta eramatea, adibidez, zinta itsasgarriarekin, esaterako. Hori IATren langileak erabakiko du, eta ondo finkatuta dagoela egiaztatuko du.
Gainera, Trafikoko Zuzendaritza Nagusiaren (DGT) Ibilgailuen Erregistro Orokorraren bidez zirkulazio-baimenaren datuak egiaztatzeko aukera ezartzen da, baldin eta IAT estazioan aurkezten ez bada.
Bestalde, Erresuma Batutik datozen ibilgailuak brexita aplikatu ondoren matrikulatzeko prozesua arautu du; hemendik aurrera, Erresuma Batutik datozen eta Espainian matrikulatu nahi diren ibilgailuak hirugarren herrialdeetatik etorritakotzat joko dira. Hala, beharrezko inportazio-izapideak egin beharko dituzte, besteak beste.
Gasen proba pandemiaren garai hasieran aldatu zen. Lehenago, ibilgailua ikuskatzen zuen pertsonak bertara sartu behar zuen isuriak egiaztatzeko. Koronabirusaren ondorioz kutsatzeko aukerak murrizteko, OBD irakurketa ibilgailu jakin batzuetara mugatu da. Nolanahi ere, emisioen proba ihes-hodian jartzen den zunda baten bidez egiten da, isurtzen diren gasak neurtzeko edo ibilgailuaren telefonoguneetara konektatzeko.
Zer dakar akats larri batek nire ibilgailuan IAT pasatzean?
Akats larriek azterketa baztertzen dute eta ibilgailua bide publikoetatik zirkulatzeko gaitasunik gabe uzten dute, tailerrera eramateko izan ezik. Horregatik, araudi berri horrek zorrotzago bihurtuko du berrikuspena. Ondoren, geltokira itzuli behar du, gehienez ere bi hilabeteko epean beste ikuskapen bat egiteko.
Gainera, eskuliburu berriak IAT geltokietako higiene- eta prebentzio-neurriak mantentzen ditu, instalazio horiek koronabirusarekiko leku seguruak izan daitezen bermatzeko, bai erabiltzaileentzat, bai bertan lan egiten dutenentzat.
500 euro arteko isunak
Bestalde, azterketa teknikorik gabe kalean zirkulatzeak ekar ditzakeen isun ekonomikoei eusten die araudi berriak. Hala, IAT iraungita edukitzeak 200 euroko zehapen ekonomikoa dakar, bai ibilgailua zirkulatzen ari bada, bai garajean edo kalean aparkatuta badago.
Gainera, IAT gainditu gabe gidatzeak 200 euroko isuna dakar. Kasu horretan, ibilgailuaren titularrak akats larriak konpondu eta IATko geltokira itzuli beharko du gehienez ere bi hilabeteko epean, eta autoa tailerrera eramateko bakarrik mugi dezake.
Azkenik, IAT negatibo batekin zirkulatzeak, hau da, kalteak hain larriak direnean, non ezin baita aztertokia bere kabuz utzi, 500 euroko isuna dakar.
Nahasmena luzapenekin
Martxoaren 2an amaitu zen lehen alarma-egoeran iraungitako ikuskapen teknikoak pasatzeko luzapenen salbuespenezko epea. Hala ere, gidari askok oraindik ez dute argi noiz pasatu behar duten IAT 2021 honetan.
Ibilgailu batek IAT pasa bazuen zegokion dataren ondoren, aurten berriz pasatu beharko du hasiera batean zegokion unean, nahiz eta azken azterketa egin zenetik urtebete igaro ez. Horregatik, gidariei gomendatzen zaie ibilgailuaren fitxa teknikoan, IATren indarraldiko eranskailuan edo 'miDGT' trafiko-aplikazioaren bidez IATren mugaeguna egiaztatzea.