Ekonomia -
automobilgintza-plana
Bruselak CO2 murrizketak malgutzeko eta Europako autogintzari laguntzeko neurri protekzionisten alde egin du
Europako Batzordeak bermatu nahi du ibilgailuen hurrengo belaunaldia Europan garatzea eta fabrikatzea, teknologia propioa erabiliz eta Europako balioetan oinarrituta.
AGENTZIAK | EITB MEDIA
Europako Batzordeak neurri protekzionista sorta aurkeztu du Europako automobilgintza-industria babesteko, Txinaren eta Estatu Batuen lehiaren aurrean. Proposamenen artean, CO2-aren nahitaezko murrizketari buruzko neurriak malgutzea eta Europako teknologia duten ibilgailuen berrikuntza eta fabrikazioa sustatzea daude. Planaren helburua da ziurtatzea 2035ean zero emisioetara aldatzeak ez diola kalterik egingo tokiko industriari. Izan ere, industria horrek EBko BPGaren % 7 hartzen du.
"Gure helburua argia da: hurrengo ibilgailu-belaunaldia Europan fabrikatzeaz gain, Europan berrikuntza sustatzea, Europako teknologiak bultzatuta eta Europako balioetan oinarrituta egotea bermatzea", esan du prentsaurrekoan Garraio Jasangarriaren eta Turismoaren Europako komisario Apostolos Tzitzikostasek, "Europako automobilgintza-sektorerako Ekintza Plan Industriala" aurkeztean.
Bruselak ohartarazi duenez, Europako enpresek atzean geratzeko arriskua dute funtsezko esparruetan, hala nola baterietan, softwarean eta gidatze-autonomoan; aldiz, Txina eta AEB lehiakideek euren estatuen laguntza jasotzen dute. Horri aurre egiteko, Batzordeak tokiko ekoizpena indartzea proposatzen du, pizgarrien bidez eta atzerriko inbertsioa murriztuz. Enpresa bateratuak sortzea eta teknologia transferitzea ere eskatzen du.
Txinarekiko menpekotasuna murrizteko, EBk akordioak sustatuko ditu mineral estrategikoetan aberatsak diren herrialdeekin, hala nola Kongoko Errepublika Demokratikoarekin eta Txilerekin, eta meatzaritzan eta finketan inbertsioa handituko du blokearen barruan. Horrez gain, EBn saltzen diren ibilgailuek Europan fabrikatutako osagaien ehuneko handi bat izateko baldintzak ere aztertzen ari dira.
Txinaren aurrean ere jarrera gogortuko du Bruselak. 2023an Txinako auto elektrikoei % 35,3rainoko muga-zergak ezarri ondoren, Batzordeak lehia desleiala egiteko modu berriak ikertuko ditu, hala nola lehentasunezko merkataritza-hitzarmenak erabiltzea atzerriko produktuak Europakotzat sailkatzeko.
Sektoreari emandako laguntzei dagokienez, 3.000 milioi euro bideratuko dira EBn bateriak ekoiztera, eta 1.800 milioi gehiago izango dira datozen bi urteetan. Horrez gain, ibilgailu autonomoentzako softwarean 1.000 milioi inbertituko dira, eta birkarga-azpiegituretan 570, milioi. Ibilgailu elektrikoen eskaria sustatzeko, EBko pizgarri-programak eta enpresa-flotetan erosketa sustatzeko arau berriak aztertzen ari dira.
Puntu garrantzitsuenetako bat CO2-a murrizteko helburuak malgutzeko proposamena da. Araudi berriari esker, fabrikatzaileek zigorrak saihestu ahal izango dituzte 2025ean % 15eko murrizketa ez bete arren, betiere gehiegikeria 2027ra bitarte konpentsatzen badute. Gainera, Bruselak 90 milioi eurorekin indartuko du lan-prestakuntza, eta enpresen arteko lankidetza sustatuko du Europako estandarrak eta softwarea garatzeko.