Ekonomia -
ELIKAGAIEN KONTSUMOA
Elikagaien prezioaren igoerak janari-kontsumoaren beherakada orokorra eragin du 2022an
Haragiaren eta arrainaren salmenta ia % 15 hondoratu da. Pasta, arroza eta lekaleak dira gutxien jaitsi diren produktuak. Urtea aurreko aldian baino % 8,8 kontsumo txikiagoarekin itxi da.
N. B. | EITB MEDIA
Elikagaien prezioak 2022an izan duen igoera handiaren ondorioz, inoiz ez bezalako beherakada izan da Espainiako janari-kontsumoan. Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Ministerioak egindako etxeko elikagaien kontsumoari buruzko txostenak jasotzen duenez, 2021eko urria eta 2022ko urria bitartean salmentak % 8,8 jaitsi ziren bolumenean eta % 2,5 fakturazioan.
Kontsumoaren beherakada orokorra izan arren, batez ere salmentak produktu merkeenetara lekualdatzen ari direla nabaritzen da. Pastak eta lekaleek % 1,4 eta % 2,2 egin dute behera, hurrenez hurren; haragi-produktuen eta arrainen kontsumoak, berriz, behera egin du, % 15 inguru. Haragiaren kasuan, salmentak batez beste % 12,4 murriztu dira eta arrainarenean % 14,7. Gainerako produktuei dagokienez, barazki eta pataten kontsumoa (% 13,9), esne eta deribatuena (% 11,2) eta olioarena (% 8,5) jaitsi dira.
Haragia
Haragiaren kontsumoak behera egin du, haragi-segmentu guztiek behera egin dutelako: haragi izoztuak % 19,2 galdu du, haragi eraldatuak % 8,6, eta haragi freskoaren mota ezberdinek % 13,6. Haragi freskoaren segmentuaren barruan, ardi/ahuntzen erosketarako atzerakada nabarmena (% 24,7) da, behi- eta untxi-okelak, bestalde, % 15,0ko aldakuntza negatiboa gainditu dute. Oilasko eta txerri haragi freskoek eusten diote beherakadari, % 13,8 eta % 10,0, hurrenez hurren.
Arraina
Arrantza-sektoreak uzkurdura handia izan du (% 14,7), eta arrain freskoa (% 16,3) edo izoztua (% 13,0) gutxiago kontsumitu dira. Itsaski, molusku eta krustazeoen kontsumoa ere behera egin du; arrain eta molusku kontserbek, berriz, bolumenaren % 8,7 galdu dute.
Esnekiak, arrautzak eta olioa
Esnearen sektoreak ere ez du bilakaera ona izan (% - 6,5). Hala ere, merkatuko jaitsieraren azpitik dago (% 8,8). Etxeetan jaitsi egin da esne likidoaren (% 5,8) eta esnekien (% 7,4) kontsumoa.
Oinarrizko beste elikagai batzuek ere atzera egin dute: arrautzak (% 8,9) eta azukrea (% 16,7). Ogiaren (% 7,0) eta lekaleen (% 2,2) erosketak ere ez du gora egin 2022ko urrian.
Halaber, murriztu egin da olioaren erosketa (% 8,5). Hala ere, batez besteko prezioa % 36,4 hazi denez, olio-fakturazioa % 24,7 hazi da. Sektorearen uzkurdura merkatuan partehartze handiena duten bi olio-moten zeharkakoa da: ekilore-olioa eta oliba-olioak (% 18,3 eta % 4,2, hurrenez hurren).
Produktu freskoak
Produktu freskoek ere presentzia galdu dute etxeetan, barazki eta patata freskoen bolumena (% 13,9) eta fruta freskoarena (% 12,2) uzkurtuta. Bilakaerarik negatiboenak piperraren (% 17,5) eta sandiaren ( % 25,1) salmentetan izan dira.
Edariak
Edariei dagokienez, inork ez du lortu duela 12 hilabeteko zifrak hobetzea, eta nabarmentzekoa da ardoaren eta eratorrien uzkurdura (% 13,8). Bilakaera negatiboa gaseosetan eta edari freskagarrietan (% 6,3) eta edateko ur ontziratuan (% 2,8) izan da. Edari destilatuek ( % 11,1) eta garagardo eta sagardoek (% 8,3 eta % 13,1, hurrenez hurren) ere ez dute presentzia handiagoa.